Da var det igjen tid for et ego / tema foredrag.
Denne gang ble det med Tore B med tema om at vi igjen må forbederede vår bil for en ny vinter.
DET GÅR MOT VINTER OGSÅ PÅ VEGEN!
Dette var tittelen på Tores tema-foredrag på denne tirsdagen. Bakgrunnen for temaet var at vi nå nærmer oss en ny vinter med de utfordringer dette skaper for bilistene. Etter Tores oppfatning skyldes dette i stor grad manglende kunnskap. Han startet derfor med en gjennomgang av grunnleggende fysiske lover som gjelder i trafikken, og slik de presenteres i «FYSIKK for realskolen og de to første klassene i gymnaset» - Olaf Norlis forlag 1961.
Noen definisjoner:
• SKRÅPLAN: «Kraften som trengs for å trekke et legeme oppover med konstant fart, er lik stigningen ganger vekten av legemet». Se også: SKRÅPLAN.
• FRIKSJON: »Motkraften fra underlaget, friksjonskraften, er større når legemet ligger i ro enn når det begynner å gli».
Videregående pensum, kort oppsummert:
• TREGHET: Alle ønskede bevegelser i form av hastighetsendring eller retningsendring må overvinne objektets treghet i forhold til pågående bevegelse.
• Hastighetsenergi øker med kvadratet av hastighet (Rettlinjet bevegelse) /vinkelkastighet. (Rotasjon/Kurve.)
Rent vann fryser til is ved 0-grader C.
Frysepunkt kan senkes vha. tinemidler. (Sjøsalt ,steinsalt, Klorkalsium, Magnesiumklorid eventuelt oppløst i vann, i kombinasjon med sand osv.)
Virkning av tinemiddel på veg avhengig av bearbeiding av passerende trafikk.
Kjørebanefriksjon kan forbedres med strømidler. (Sand, finpukk) Forutsetning: At strømidlet blir liggende på vegen etter utlegging -.
Det er bare drivende hjul som gir fremdrift:
• Friksjonen mellom drivende hjul skal:
- overvinne tyngdekomponent i vegretningen.
- overvinne rullemotstand (Avhenger av dekk og føre -)
- skape fremdrift (Vedlikeholde hastighet/akselrere treg masse)
• Friksjonen (veggrep) avhengig av:
- Oppbygging av dekk, mønster, eventuelt bruk av pigger eller kjetting.
- Forholdene på kjørebanen. (Driftsklasse – kan variere.)
• Ikke bare fall i lengderetningen – men også tverrfall (Opp mot 8 % - resulterende fall opp mot 11,3 % (Ny HB017)). Ofte mer.
• Andelen av totalvekt på drivende aksel avgjørende. Forutsettes å ligge innenfor tillatt akseltrykk. (Skjev fordeling av last kan påvirke fremkommelighetsegenskaper betydelig !)
• Retningsstabilitet: Avhengig av kjøretøy/kjøretøykombinasjon, lastfordeling osv.
Forhåpentligvis bidrar alle hjul til bremsing
• Friksjon mellom bremsende hjul skal:
- Overvinne tyngdekomponent i vegretningen.
- Redusere hastighetsenergien
• Friksjonen (veggrep) avhengig av:
- Dekk, eventuelt også pigger eller kjetting.
- Forholdene på kjørebanen.
• Ikke bare fall i lengderetning – men også tverrfall (Opp mot 8 % , resulterene fall opp mot 11,3 % (Ny HB017) OFTE BRATTERE !
• Rullene friksjon større enn glidene friksjon – (ABS ?) Men også: Når hjulene låser øker hastigheten !
• Retningsstabilitet: Avhengig av kjøretøy/kjøretøy- kombinasjon. (Akselavstand, eventuelt løftet boggiaksel, slep/tilhenger/ledd osv.) samt behov for retningsendring. (Kurve/hastighet.)
• EU-krav: Minst 25 % av totalvekt på drivende aksel –
Tore viste så flere varierende eksempler på fremkommeligheten for tunge kjøretøy på vinterføre, her eksemplifisert med E18 Lierbakken og Rv. 7 Kvislastigningen:
- i stigninger på vinterføre UTEN vinterdekk og/eller kjetting
- 50 o/oo (1:20) (Eksempel: E18 Lierbakkene)
• 100 o/oo (1:10) (Eksempel: Rv7 Kvislastigninge
Veggrepet (Friksjon mellom drivende hjul og kjørebane) må overvinne tyngdekomponenten i vegretningen (+ rullemotstand osv.)
Semitrailere, jevnt lastet. Toakslet trekkvogn med trekk på en aksel og
Treakslet med tandemdrift. 10 % stigning.
En særlig utfordring er knyttet til elektrisk drevne leddbusser med trekk på bakre aksel. Disse har vist seg lite egnet på vinterføre i Norge. Det tas derfor initiativ for å erstatte disse bussene med trekk på to aksler.
Referat skrevet av Hans Jan Håkonsen
19. november 2024
Bedriftsbesøk Nærbakst AS Tranby
Vi ble mottatt av daglig leder Henrik Grøtterud, opprinnelig fra Lierskogen og startet sin karriere i Gravdal bakeri.
11. november 2024
5.11. Kunstig intelligens KI
Dagens tema var KI - - forniftig og ufornuftig bruk ved Vegard
Sjøvik. Sjøvik er lektor i fysikk og matematikk, men bruker mye
tid på å følge med på trender, teknologi og bruksområder..
5. november 2024
Tirsdag 29.10. var det InterCity møte i Aass Gildehall
Tema var politiets forebygende arbeid mot ungdomskriminalitet.
4. november 2024
Tirsdag 22. oktober var viet Årsmøtet 2024
Dokumentene til Årsmøtet for Rotary året 2023/2024 var sendt ut
på forhånd.
17. oktober 2024
Da var det igjen tid for et ego / tema foredrag.
Denne gang ble det med Tore B med tema om at vi igjen må forbederede vår bil for en ny vinter.
30. september 2024
På møtet sist tirsdag var det Hallingsatdtunet som var i fokus
Temaet var - Hallingstadtunet – en suksesshistorie?
22. september 2024
Tirsdag 17. september var møtet lagt til bedriftsbeøk hos Rottefella
Produksjonsdirektør John Bratland ga oss en inngående og opplevelsesrik orientering.
22. september 2024
Møtet tirsdag 10 september var viet Prosjektkomiteen
Leder av komiteen, Gunnar Hersleth, ga en fin orientring om den aktiviteten man dette året ønsker skal gjennomføres.
8. september 2024
Sist torsdags møte hadde temeaet - Utbygginhsprosjekter i Lier
Dette ble godt belyst ved plan- og bygningssjef Torgeir Bjeknes
25. august 2024
TIRSDAG 20. AUGUST VAR VIET SOMMEROPPLEVELSER
Presidenten foretok en gjkennomgang/oppdatering av klubbens organisering
og høstens program.
Deretter berettet medlemmene om sine sommeropplevelser.